skip to Main Content

Facebook Advertenties of Influencer Marketing?

Wat werkt beter Facebook advertenties of influencer campagnes?

Ik doe persoonlijk alleen maar influencer campagnes (influencer marketing), omdat ik zelf ook een ‘influencer’ ben. Ik heb zelf meer 700 duizend volgers, en ken hierdoor ook veel bekende influencers van bijvoorbeeld het platform Vine (wat er nu niet meer is maar waar misschien een v2 van komt!). Deze influencers hebben bijvoorbeeld 12 miljoen volgers, 5 miljoen volgers etc. doordat ik deze mensen ken, kan ik vrij goedkoop influencer campagnes doen, en kan ik dit goed testen, en de voor en nadelen laten zien van influencer campagnes en advertenties.

Laten we beginnen.

Voordelen van Facebook advertenties.

Dit zijn de voordelen, uiteraard kun je veel meer, maar dit zijn de meest gebruikte, en meest bekende voordelen.

  • Het kan vrij goedkoop zijn, zelfs minder dan 1 eurocent. *
  • Je kan Facebook betalen voor sales in jouw webshop.
  • Je kan naamsbekendheid creëren met een klein budget. *
  • Je kan mensen die in jouw webshop zijn geweest nogmaals bereiken door de Facebook pixel te installeren in jouw webshop.
  • Doelgericht adverteren. *

Dit zijn eigenlijk alle voordelen die elk social media bedrijf aan jouw laat zien. Maar er is iets wat zei jouw niet laten zien/vertellen. Je ziet dat ik bij sommige voordelen een (*) heb geplaatst, de reden waarom is omdat die punten niet altijd even betrouwbaar zijn.

Heel simpel uitgelegd Facebook verdient aan jouw advertenties en Facebook wilt jouw advertenties voor zo goedkoop mogelijk en snel mogelijk afhandelen, want dan is de kans groot dat je nog een keer besteld.

Maar doordat Facebook dit doet gaat de kwaliteit van de advertenties heel erg omlaag. Een voorbeeld is: als jij ooit een keer post likes hebt besteld bij Facebook heb je vast gezien dat 90% van de likes uit Africa / India komen en niet veel uit Nederland, maar je wilt juist Nederlandse mensen bereiken want de post is in het Nederlands, dit komt doordat Facebook alles zo goedkoop mogelijk en zo snel mogelijk wilt afhandelen, uiteraard de meer je spendeert de beter “Facebook zijn werk doet”. 

Voordelen van influencer campagnes.

Ik laat nogmaals niet alle voordelen zien want dan word de post wel erg lang… Dit zijn de meest bekende voordelen.

  • Je bereikt veel mensen (als je werkt met een grote influencer).
  • Je kan doelgericht zijn. *
  • Je hebt een bekend iemand die jouw bedrijf vertegenwoordigt online.
  • Je kan zijn/haar naam gebruiken, in andere campagnes.
  • Je kan vaak de influencer iets leuks laten zeggen over jouw product.
  • Je kan de influencer laten linken naar jouw product/website.
  • Je krijgt meer naamsbekendheid.

Dit zijn de meest bekende voordelen van influencer campagnes, je ziet weer dat ik een (*) heb geplaatst, de reden waarom, is omdat je niet een specifieke doelgroep hebt, want als je bijvoorbeeld een influencer betaald die op kinderen focused, kan het ook zo zijn dat er volwassenen tussen zitten.

Wat ook een nadeel is van influencer campagnes is dat het vrij prijzig kan worden, dat ligt er uiteraard aan welke influencer je kiest, en nog een nadeel is dat je niet weet of het slaagt of niet. Het kan ook zomaar zijn dat de hele campagne flopt, dat jouw product/bedrijf niet aanslaat bij de volgers van de influencer daarom is het belangrijk dat je de influencer eerste even in de gaten houd voor een week of een maand en dan kijkt of hij of zij wel interessant is.

Dit zijn mijn nadelen en voordelen van beide marketing strategieën op Facebook. Ik zal in een later blog post meer in gaan op de Facebook advertentie strategie en de influencer strategie.

Vergeet niet om mijn podcast te beluisteren waar ik vragen van lezers en luisteraars beantwoord.

Zie deze pagina om te luisteren!
https://aronveraart.nl/podcast

Als jij vragen hebt over deze blog post, laat een reactie achter en ik zal mijn best doen om te reageren op jouw vraag.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back To Top